torstai 25. kesäkuuta 2015

Gämplääminen


Olen aina pitänyt että pokeri ja gämplääminen ovat kaksi eriasiaa. Tai siis kun on tullut puhetta muiden pelaajien kanssa että yleiskäsitys on että kaikki pelaajat ovat myös gämplereitä! Olen ollut tätä väitettä vastaan, kunnes ennen juhannusta itse sorruin nimenomaan gämpläämiseen. 

Meillä Tampereella on vakio noin 15 hengen pokeriporukka. Pelataan 2-3 kertaa viikossa dealer choicea pienillä panoksilla (meillä taitaa olla 7-8 eri pelivaihtoehtoa jonka luonnollisesti jakaja päättää) no jokatapauksessa ennen juhannusta tämä meidän porukka oli taas pelaamassa, mutta minä ja pari muuta pelaajaa emme päässeet paikan päälle, josta alkoi whatsupissa tiukka keskustelu:
A=Jakaja: Oliko ketään viä tulos?!
Pelaaja 1: (hän on siis ulkomailla) Mä voin flippaa seuraavaan 5kortin omaha käteen 20€, jos sopii näin etänä.
A=Jakaja: Prahas jo?
Pelaaja 1: Eli action:pot,pot,pot
Juu
Minä: Ja mä voin flippaa kuuden kortin omahaan 😂 vai pelataanko huppia yks jako etänä ? A jakaa?
Pelaaja 1: käy 
Minä: kuuden kortin?
Pelaaja 1: 2-52 korttia väliltä käy kaikki
Pelaaja 2: (joka on kotonaan) Hoho! Siellähän hulluttelemaan käyntiin!
Minä: No ei kukaan ilmeisesti suostu jakaa. Ookko Pelaaja2 mukana etänä jos joku jakaa?
Pelaaja2: Jos A valvojana ja varojen perijänä ja haltiana ja vielä ehtii niin voin minäkin 20€ juhannus-etäflippiin tulla!
Minä: No niin! Minä, pelaaja1 ja pelaaja2 halutaan kuudenkortin omaha flippi. Voiko joku!?!
Pelaaja 2: Pitäkää A yhden jaon tauko ja hullutellaan
Minä: Valokuvia ja kortit vaan auki!
A=Jakajaka: OK :D
Minä: No niin! Kuvia odotellessa...
Pelaaja 2: Helpoin jako ikinä. Senkun vaan kattelee himasta kuinka kävi. Mä meen niin ohi.
PITKÄ ODOTTELUN JÄLKEEN (3-4min) ALKOI KUVIAKIN TULLA
Pelaaja1 käsikortit


Pelaaja 2 käsikortit



Minun käsikortit


Tähän väliin voitte vain arvailla kuka vie?!?
FLOPPI 
Pelaaja  2: Hyvän näköistä Pelaaja 1 Johtaa
Minä: Millä Järjellä
Pelaaja 2: Kymppi ois kiva
TURNIN JAKAMINEN KESTÄÄ JA KESTÄÄ
Minä: Nyt tais softa kaatua
Pelaaja 2: Jakaja nostattaa jännitystä
Minä: Saako rahat takas jos softa kaatui?
TURN

Minä: Millä Järjellä
Pelaaja1: Hyvä hyvä! Mulle se hitti sit!
Minä: Rouvallako johdat, huh huh !
Paikan päällä oleva pelaajaM: Seffelipuijaa
A=JAKAJA: Riveri on jo jaettu, onko split, Q pelaa, Vai vetääkö iso J riverillä?
Minä: J, PelaajaM Tää o meidän jako, että suffeli vaan sullekin!!
Pelaaja1: Tekisi mieli nauttia jo juhannussimaa!

MITEN KÄY?!?!

RIVERI


A=Jakaja: Pelaaja2 vei! Onnittelut!
Minä: Hyvä!! Miks sun piti herätä tähän jakoon!
Paikan päällä oleva pelaajaM: Kiitos. Oli täälläkin hauskaa pelinne osalta.
Pelaaja 1: Kiitoksia jakajalle
Minä: Toisten kustannuksella se paras nauru :D. Kiitos jakajalle!

Eli minunkin kohdalla tämä väite siis pitää paikkaansa, että pelaajat ovat Gämplereitä, nyt se tuli todistettua !! Mutta mistä se sitten johtuu?! Onko itse pelaaminen myös gämpläämistä ja sen varjolla voi gämplätä mistä vaan? Itse en gämplää muuta kuin Suomen pelit Jääkiekon MM-kisoissa, joka peliin on laitettava vedot, sekä lauantaisin pelaan lottoa, kenokin taitaa olla vetämässä... Mutta juurikaan muuten en gämplää :D

Mitäs te muut gämpläätte; olisi kiva lukea teidän tarinoita aiheesta....





1 kommentti:

  1. Gämpläystä aidoimmillaan kun kukaan ei tiedä kortteja ennen panostusta. Itse peleissäkin kun tiedetään vain käsikortit tai joitain pöytäkortteja tulee tilanteita et joutuu mahdollisesti valitsee gämpläämistä kun sijoittaa merkit keskelle.

    Jotkut jopa gämpläilee elämällääkin, olen kuullut. Itseasiassa ihan arkipäivän erilaisia valintatilanteita voidaan jakaa erilaisiin odotusarvoihin tuloksen osalta. Joskus sitä sitten saattaa valita riskillä epätodennäköisemmän vaihtoehdon.

    Heitetään kevyhkö esimerkki. Katsomalla vain ulos taivaalle, eikä sääennustuksia, et näinköhän alkaisi sataa vettä kun on menossa kaupungille asioille. Ei ota sateenvarjoa mukaan(ei viitsi ottaa ylimääräistä painolastia), vaik näyttäis synkältä ja sateisen oloiselta. Jättää varjon kotia ja ottaa riskin että ei tule vettä niskaan. Tiedä onko hyvä esimerkki, mut idea varmaan tuli ilmi.

    VastaaPoista