keskiviikko 10. kesäkuuta 2015

Sökötonttu oli niin lähellä, mutta niin kaukana…



Löysin iltasanomien sivuilta viime kesän haastattelun, jonka pohjalta nyt teen tämän viikon blogipostauksen.  Käykääpä katselemassa toi pätkä näin ensi alkuun: http://www.iltasanomat.fi/pokeri/art-1288701388853.html

Pokerisanastoa heille, ketkä eivät niin tunne pokeritermejä:

Käkky = Käteispelit

Rebay = Turnauksessa suoritettava pelimerkkien uudelleenosto. Antaa pelaajalle mahdollisuuden ostaa uudelleen sisään turnaukseen tai lisää pelimerkkejä silloin kun pelimerkit ovat vähissä tai kokonaan loppu

Steikkaus = toisten pokerinpelaajien rahoitus voitto-osuutta vastaan

Stäkki = pelaajalla käytettävissä oleva rahasumma tai pelimerkit

Buble = Tilanne jossa pelaajia on jäljellä turnauksessa yksi enemmän kuin palkintosijoja

Bubleboy = Pelaaja joka tippuu turnauksesta viimeisenä ennen palkintosijoja


Tosiaan ensimmäisen sököturnauksen pelasin puolitoista vuotta sitten talvella. Aikaisemmin olin pelannut sököä vain käteispelinä ja minipanoksilla. Olin ottanut töistä vapaata kyseisen viikonlopun ja tarkoitukseni oli mennä kassulle pelaamaan vain käkkyä ja fiilistelemään muiden turnauspelaamista. Kun sököturnauspäivä valkeni, sanoin Kimmolle heti herättyäni että minulle tuli sellainen fiilis, että haluan sökön pelata. Kimmo vastusteli, ettei varmaan kannata, koska kokemusta sökön pelaamisesta minulla oli niin vähäinen ja turnaus voi koitua hyvinkin kalliiksi sillä se oli 200€ rebay. Minä puolestaan toitotin Kimmolle, että tänään on hyvä fiilis ja se voiton tunne. Minun täytyi muutaman kerran räpsytellä ripsiäni ja vakuutella pelitaitojani.  Kimmo lopulta heltyi sanoi, että sillä ”ehdolla” voin mennä sen pelaamaan, jos Knaapinen steikkaa minut Kimmon kanssa puokkiin. Knaapinen oli juonessa heti mukana, eli sain lipun turnaukseen. Lippua hypistellessäni ja hymy korvilla astelin muiden pelaajien joukossa turnausalueelle. En voinut vaan uskoa sitä todeksi, minä tosiaan pelaan SÖKÖN! Ne harvat kerrat kun olin sököä käteisenä pelannut, olin jo ”ihastunut” lajiin.

Rebayaikana tein vain yhden rebayn. Kun aika loppui, minulla oli huomattavasti enemmän merkkejä kuin avgstäkin koko. Edelleen tuossa vaiheessa turnausta oli tunne, että tänään mennään pitkälle. Tuli tauko, tuli toinen tauko ja vihdoin koitti ruokatauko. Ruokatauolla analysoimme poikien (Kimmon ja Matiaksen) kanssa pelattuja käsiä yms. He tsemppasivat minua kovasti ja yrittivät joitain vinkkejä ja pelistrategiaa takoa päähäni. Ruokatauon päättymisen jälkeen pelipöydästä jos toisestakin kuului kovaan äänen ”PLAYER OUT!” Tämä tarkoitti sitä että finaalipöytä oli lähempänä ja lähempänä. Bublevaiheeseen päästyä minulla taisi olla toiseksi pienin stäkki. Minun stäkkini valui niin pieniin, että oli pakko puskea ja sain maksun Ville-Joonakselta (Tampereelta hänkin) Kimmo huusi yleisöstä- ”Vilkku varokin tiputtamasta Metteä tai se muistetaan.” No onneksi ei tarvinnut muistella jälkikäteen muuta kuin, että sain tuplat. Sain siis hengitysvaraa peliini. Tämän tuplauksen jälkeen meni vielä monta tuskaista jakoa ennen kuin bubleboy ratkesi. Vihdoin olimme finaalipöydässä. Se kuinka olin päässyt finaalipöytään asti, vaati hieman tuuriakin. Tässä esimerkki yhdestä kädessä missä tuuri oli puolellani; Tämä kyseinen jako tapahtui juuri ennen ruokataukoa. Minä sain taskuun kutosparin. Naula avaa, minä reissaan, joku muu maksaa (En muista pintakorttia) VP menee allit 8 pinnassa. Minä käyn läpi mielessäni nopeasti pintakortit. VP:n lisäksi jollain muulla oli myös 8 pinnassa, mietin hetken ja sanoin: -”Saatan olla perässä, mutta maksan silti.” Tämä kolmas heppu, jonka pintakorttia en muista meni myös All-in. VP sanoi ennen kuin kortit käännettiin, että maksa vaan sillä sun kutosparilla, mun kasiparia vastaan –Niin maksankin. Kortteja alkoi kääntymään kerta toisensa jälkeen ja naps viimeinen kortti teki minulle parituksen ja näin ollen sain ison läjän merkkejä. Heti viimeisen kortin nähtyään koko kassu kuuli, kun VP kailotti kovaan ääneen -”ON TOI KURKON PERHE PERSEESTÄ!” Tämän huudon jälkeen koko fenniasali repesi nauramaan ja VP poistui tulistuneena paikalta.
  
Finaalipöydässä minulle ei tullut kortin korttia ja valuin taas pieniin. Mutta minun onnekseni joku muu puski ja toiset tippui. Eli lopulta oli vaan mentävä kakkosparilla allit, mutta vastustaja sai isomman parin, tietenkin. Loppusijoitus taisi olla kuudes sija. Kimmo ja Matias olivat hyvin tyytyväisiä että hevonen eli minä olin juossut finaalipöytään saakka. Turnauksen ja rahojen jaon jälkeen Kimmo sanoi minulle -”Pelaa vaan jatkossakin nämä sököturnaukset jos haluat.” Halusinhan minä, heti kesällä uudestaan, Tällä kertaa Kimmo halusi steikata minut yksin turnaukseen ja kannattihan se sillä olin toinen koko turnauksessa. Siitä turnauksesta sen verran voin mainita että kortti kävi ja vedot napsui, oli hemmetin helppo siis pelata. Toinen mikä jäi mieleen, oli se että olin viidennellä kuulla raskaana ja selkäni oli pirun kipeä, että joka tauolla Kimmo kävi levittämässä Icepoweria kauttaaltaan selkääni, että edes jotenkuten pystyin istumaan pelipöydässä.

Tarkoitus olisi mennä nyt lauantaina haastamaan kanssakilpailijat taas sököleikkiin mukaan. Saa nähdä miten likkojen käy. Sillä sököturnauksessa on näkynyt minun lisäkseni ainakin Johanna pelaamassa ja hyvin Johanna onkin menestynyt sököturnauksissa. Voisiko jopa kohta sanoa että naiset pärjää prosentuaalisesti paremmin sökössä kuin miehet ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti